tionde

Nu ska jag ta upp en grej jag tycker är rätt så skrämmande, gastric bypass nämligen. Det verkar som om det är nästa innegrej.. Jag vet ungefär hur många som helst som har gjort en!

Det som är mest hemskt är att det verkar vara väldigt enkelt att få göra en, vad har hänt liksom? Det känns som en väldigt kortsiktig lösning på det hela.

Jag kan förstå om man har förslitiningar på leder eller ont i kroppen av sin vikt, eller om man har utvecklat diabetes, eller någon annan farlig sjukdom.

Jag kan förstå dom som är så sjukt feta att dom knappt kan röra på sig för göra en, men det finns flera fall som jag vet personligen, som förmodligen bara handlar om lathet. Egentligen är ju viktnedgång väldigt enkelt, kalorier in och kalorier ut. Men på nått sätt är det ju trots det väldigt svårt att gå ner i vikt, det vet ju alla. Men det jag tror, det är det behövs utbildning. En operation är verkligen inte lösningen på det hela.

Vem vill att våra skattepengar ska gå åt till det? Jag kan som sagt i vissa fall tycka det är helt okej, MEN jag tror att det är många som bara är så sjuuuukt lata. Och när dom dessutom gått ner så sjukt mycket på så kort tid ska dom ju ha en plastikoperation!

Jag tycker inte det är okej! så är det bara. Jag vet en person som gick ner tidigare men som gått upp allt igen och det är ju verkligen tråkigt, men har den här personen tränat efter att den gått ner? nej, det tror jag knappast.. Då får man ju skylla sig själv.

Jag ser dessutom på dokumentären som går på 4an nu, om gastric bypass och jag blir bara förbannad..

Tror jag ger upp nu, och byter kanal

Om ni har någon annan åsikt får ni gärna yttra er :)

PUSS

Kommentarer
Postat av: Frida

Jag hittade hit via Emmelis blogg (hon hade länkat till detta inlägg).



Även om jag inte håller med om att det bara handlar om kalorier in-kalorier ut så håller jag med. Jag tror att kroppen är betydligt mer komplex än så, men jag tror absolut att alla som är överviktiga kan gå ner i vikt.



Jag tycker att det känns som att människor tar det som en "enkel lösning". Det finns en anledning att man har blivit så fet att man "behöver" operation och så länge man inte hanterar det först så tror jag bara att man gör sig själv en björntjänst.

2011-03-11 @ 09:31:44
URL: http://myworldkeepsspinning.blogspot.com
Postat av: Jessica

Synd att du skriver som du skriver om GB ... du vet tydligen inte hur det är.

Man får inte GB för att man är lat !!

Man måste ha ett BMI över 35 (0sjuklig fetma)

Väntetiden för en OP är minst ett år OM det inte finns akuta risker för att man är för fet.

Själv är jag 36 år och gjort denna op förra veckan, jag har bantat, tränat funderat blött och stött innan jag bestämde mig för op. Fick vänta över ett år innan det vart OP. Man får träffa kurator, kirurger mm man måste gå igenom massa prover, tester och även pulverdiet. Samt att man träffar dietister.

Om man inte OP överviktiga så går "dina" skattepengar ändå till dessa ... pga andra sjukdomar ...

Kalla Fakta tänker jag inte ens kommentera !!

OM allt berodde på vad du äter och att du ska motionera så skulle det inte finnas överviktiga. Det beror på flera orsaker varför man är överviktig. Sjukdom, gener, missbruk osv...

Som sagt man gör och får inte en OP bara för att man är lat !!

2011-03-15 @ 08:26:01
Postat av: Ida

Jessica: Jag håller helt med i det Bella skriver om GB. Det får inte vara den ENDA lösningen på samhällets fetmaproblematik. Fetma bottnar hos de allra flesta i ett mångårigt missbruk, och ett missbruk botas inte endast genom en operation.



Att bota fetma handlar om att lära sig att göra det aktiva valet som normalviktiga personer dagligen kan och måste göra. Det handlar om att lära sig att äta lagomt mycket och att röra sig lagomt mycket. De allra flesta som lider av fetma har under flera års tid bantat hit och bantat dit, och hur mycket man än vill påstå det så är det INTE rätt väg att gå. Det är endast en promille av de som lyckas gå ner i vikt som också lyckas hålla den. Varför? Jo, därför att MISSBRUKET fortfarande kvarstår.



Min poäng är alltså att GB-op visserligen löser den fysiska biten vad gäller fetman och sjukvården "tjänar" pengar i form av att patienterna minskar risken att drabbas av andra fetmarelaterade sjukdomar. Men missbruket då? Ja, det kvarstår..



Sen tåls det ju även att funderas på hur mycket tid dessa operationer faktiskt tar ifrån annan vård. Bröstcanceroperationer bara för att nämna ett exempel..



Jag vet FLERA personer som genomgått denna op den senaste tiden och har därför med egna ögon sett "hur lätt" dessa fått sitt OK för att genomföra den, och jag har själv också sett det oförändrade matbeteendet som kvarstår. Skillnaden är bara att de opererade inte längre KAN äta så mycket som de vill, men viljan och beroendet finns kvar. Säkerligen inte för alla, men det säger ju sig självt att så är fallet för många.

2011-03-15 @ 14:26:15
Postat av: Jessica

Alla som gör en OP har inte ett matmissbruk med sig i bagaget ...

2011-03-15 @ 20:18:04
Postat av: Ida

Jessica: Har man inte ett matmissbruk utan bara är lider av fetma så är det väl ännu värre att få en operation "bara sådär". En kvinna som ammat 5 ungar och fått hängpattar på köpet, får väl inte en op betald...



Eller syftar du på den "genetiska" fetman? Är det det du menar med att man kan vara fet utan att faktiskt ha ett missbruk? Det är ytterst få som lider av fetma som gör det av enbart genetisk orsak. Att fetma "går i arv" är förstås en bred aspekt, eftersom att barn till feta föräldrar säkerligen är uppvuxna med samma onyttiga livsstil som föräldrarna lever i.



Den rena och skära genetiska biten kan behandlas medicinskt, om det är så att man har ett genetiskt fel på ämnesomsättningen. En GB-op är alltså inte heller i detta sammanhang den enda lösningen som finns.



/I

2011-03-17 @ 17:53:01
Postat av: Jean

Håller med dig här, även om just "mia skattepengar- biten" är bullshit ;) Är så mycket av skattepengarna som går till skit som är värre än detta, vi får inte bestämma sånt :( Tyvärr. Men ja, jättemånga får göra denna operation och den görs ju inte på superfeta- för det är för farligt. Fettet får inte vara i vägen för operationen. Är väl ca 10% av överviktiga som har övervikt pga hormonrubbningar osv- dvs inte kan påverka med "kalori in- kalori ut", handlar ofta om omöjliga livssituationer, stress, okunskap som du skriver. Men det kostar också att få hjälp av en dietist. Matmissbruket försvinner väl om man inte längre, fysiskt, kan äta mer. Eftersom kommuner redan erbjuder diet-hjälp för överviktiga är GB inte den enda lösningen. De som väljer att opereras har provat andra möjligheter innan. Själv är jag ju överviktig med "jojjo-problem" men väljer att inte operera mig. Jag tänker fixa det själv ;)

2011-03-29 @ 20:41:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0