sextonde

Tänkte bara att jag skulle svara på dom kommentarer jag fått ang. gastric bypass.


"Även om jag inte håller med om att det bara handlar om kalorier in-kalorier ut så håller jag med. Jag tror att kroppen är betydligt mer komplex än så, men jag tror absolut att alla som är överviktiga kan gå ner i vikt."

Mitt svar: Det är ju bara så att för att gå ner i vikt måste man ju gå back på nånting. Se bara på till exempel biggest loser, där räknar dom kalorier och det är sjukt effetivt. Det vet ju alla som en gång räknat kalorier, det fungerar ju utmärkt om än man blir crazy till slut. Men som sagt, för att gå ner i vikt så måste man gå back så att kroppen tar av det som finns. Jag tror stenhårt på att det är mycket enklare än vad vi gör det till.

Svar till jessica:

Det finns ju en anledning till att man blivit överviktig från första början. Man äter för mycket och tränar för lite. Det jag menar med mina skattepengar är att jag tycker att överviktiga behöver kanske utbildning, hjälp från någon som kan att gå ner i vikt, för trots allt sitter ju allt i hjärnan.

Jag citerar ida "Min poäng är alltså att GB-op visserligen löser den fysiska biten vad gäller fetman och sjukvården "tjänar" pengar i form av att patienterna minskar risken att drabbas av andra fetmarelaterade sjukdomar. Men missbruket då? Ja, det kvarstår.."

Det är precis det jag menar, visst ska man få hjälp att gå ner i vikt men jag tror att i många fall är en GB fel. Det är en för enkel lösning på det hela. Det löser ju som sagt inte problemet eftersom att problemet sitter i hjärnan. Man kanske måste ändra sitt tankesätt och få hjälp psykiskt stället för fysiskt. För problemen bottnar i 99% i det psykiska.

Visst finns det sjukdomar, gener och annat som kan spela in men i många, och förmodligen dom flesta fall så beror det på att man kanske inte nödvändigtvis är lat men att man inte vet hur man ska göra. Och erkänn, en GB är ju ett väldigt bekämt val. Du slipper träna, svettas, tänka på det du äter och väga dig hela tiden.

Tack för mig ännu en gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0